Workshop

Als ik mijn workshop aan de man/vrouw wil brengen hoe ga ik dat aanpakken? Wie kan ik er blij mee maken? Wat heb ik te bieden? Waar ga je mee naar huis?
Laat ik gewoon eens beginnen;

De dag begint met mijn ontvangst, een kop thee of koffie even kennismaken en als iedereen er is (laten we zeggen om 10 uur) dan gaan we beginnen.

Do-in oefeningen om te beginnen, voor iedereen te volgen, op een yogamatje, misschien zelfs de oefeningen die op de stoel te doen zijn. Do-in is gericht op het ontspannen van de spieren en het laten stromen van je energie. Het gaat erom dat ons lichaam gaat ontspannen, de mind volgt al snel in die ontspanning. Het wordt rustiger in ons hoofd en in ons lijf. Het zorgt ervoor dat je aankomt op de plek waar je dan bent. Verder hoeft er even niets.
De laatste oefening zorgt ervoor dat dit gevoel nog iets dichterbij komt, we zijn even helemaal alleen op onszelf gericht, de laatste spanningen kunnen we nu laten gaan.

Even pauze, iets drinken, misschien wat lekkers erbij?

We gaan aan tafel verder, de werkwijze van de schrijfsessie wordt uitgelegd, we gaan schrijven voor onszelf, aan de hand van een aantal opdrachten. Schrijfervaring is helemaal niet nodig, alleen de bereidheid om te schrijven vanuit je gevoel. Tijdens het schrijven doen we ook een korte meditatie, om dichterbij ons gevoel te komen, waar gaat het echt over?
De schrijfsessie sluiten we af met een creatieve twist, het lukt altijd!

Lunchpauze

De middag gaan we besteden aan opstellingen, een opstelling is een uitgebeelde situatie waarin deelnemers representant zijn voor elementen die een rol spelen in die situatie. De manier van opstellen op deze dag zal die zijn die Frans Rupert heeft aangedragen, we stellen woorden op uit jouw zin. De zin die voor jou de situatie weergeeft.
Wellicht ben je tijdens het schrijven iets tegen gekomen waar je een opstelling over wilt doen, dat hoeft niet, maar kan dan wel.
Ook als representant in een opstelling van de ander kun je inzichten krijgen in vraagstukken of situaties die voor jou van belang zijn. Zo zijn we elkaar van dienst.

Wie verwacht ik op deze workshop te zullen ontmoeten? Je gunt jezelf een dag om iets te onderzoeken bij jezelf. Je loopt wellicht met een vraagstuk rond of ervaart een blokkade,  in je werk, in je relatie of op een ander gebied in jouw leven.
Het kan ook zijn dat je wilt ervaren hoe het is om onderzoekend te schrijven of je wilt kennismaken met opstellingen.

Je bent nieuwsgierig, wilt leren door te doen, je waardeert de combinatie van lichaamswerk en inzicht verkrijgen. Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om te ontspannen en het lijkt je nuttig hier aandacht aan te besteden.
Je hebt vragen omtrent werk, gezin, familie, wonen, spirituele groei of anderszins.

Tenslotte kan het ook heel goed een fijne zinvolle dag voor je zijn, zo’n dag dat je even niets hoeft, maar er wel mag zijn.

Lijkt je zo’n dag wel iets? Er staat op 26 augustus 2018 een workshop als hier beschreven gepland. In Alphen (Gelderland) in een heerlijke workshopruimte met als het even meezit lunch in de tuin. Het gaat hier om een try-out (de eerste try-out werd heel positief ontvangen). Kosten zijn 50 euro voor de workshop, inclusief koffie en thee. Lunch kun je zelf meebrengen of voor € 6,50 van te voren bestellen. Minimaal 5 en maximaal 8 deelnemers.

Opgeven via carla.blijleve@gmail.com

Ook op 23 september, 28 oktober en 11 november 2018, locaties nog niet bekend ( zeker 1x in Dordrecht, waarschijnlijk 1x in Rotterdam).

op 28 oktober 2018 in Vlaardingen!!

kijk ook bij aanbod

Advertenties

Doe jij wat je zegt?

Ze zeggen dat zieke artsen de slechtste patiënten zijn, en ik denk dat er heel wat therapeuten zijn die er ook veel moeite mee hebben om met ziekte om te gaan. Tenslotte weten we prima hoe je ziekte kan voorkomen en bij de eerste symptomen weten we precies wat we moeten doen…toch?

Tijdens mijn Do-In lessen geef ik regelmatig tips hoe je met verkoudheid, hoest, hoofdpijn en slapeloze nachten etc. om kunt gaan, echt er is zoveel dat je zelf kunt doen. En toch zit ik dit stuk te schrijven tussen de snuitbeurten door, mijn hoofd doet zeer, mijn keel doet zeer, kortom ik voel me ziek en ik voel me zielig. Wat overigens heel goed te verklaren is vanuit de symptomen van verkoudheid, je energie en voornamelijk die van de long en dikke darm meridiaan is niet op orde en je gaat je zorgen maken en je gaat je wat down voelen en je voelt je verdrietig. Kortom je voelt je zielig. En daar komen dan ook zakdoeken bij kijken en een hoeveelheid snot en waterige oogjes. Daar word je ook niet vrolijker van.

En hoe zit het dan met die tips? Waarom maak ik daar zelf dan niet optimaal gebruik van…?
Het heeft denk ik heel veel te maken met de emoties die er bij ziek zijn los komen, dat zielige gevoel. Ik wil helemaal niet hoeven werken om me beter te voelen, ik wil een wonder middeltje, ik word weer een kind en wil dat er voor mij gezorgd word.
En natuurlijk vind ik ondertussen ook dat ik dat allemaal wel zou moeten doen, tenslotte zeg ik het ook tegen anderen…

Vandaag heb ik de moeder in mijzelf wakker geschud en gevraagd of ze voor dat kind in mij wil zorgen. Ik ben mijn onderarmen aan het masseren pak wat drukpunten hier en daar, ik snuif zoutwater, ik neem stoombadjes en kopjes verse gemberthee en verder laat ik toe dat het even zo is.
Ik stel mezelf gerust en bedenk dat het niets anders is dan een grote schoonmaakbeurt, alle bacillen en afvalstoffen worden er rigoureus uitgewerkt! Eigenlijk is het iets om blij mee te zijn, en ik ga dat maar vieren met nog een kopje gemberthee en een schaaltje blauwe bessen. Er wordt al hard genoeg gewerkt door mijn lijf.

 

Mijn naam is..eh, ik heet…uh…ik ben Carla…

What is in a name? Ofwel, wat zegt jouw naam over jou? Heb jij dat bijvoorbeeld ook als je in een groep zit en je een voorstel rondje doet, twijfel… hoe stel jij jezelf voor?

Wat is het verhaal achter en over mijn naam? Zo was ik al gauw geneigd om te zeggen, mijn naam is Carla, en niet ik ben Carla… Ik ben zoveel meer dan mijn naam, maar in hoeverre klopt dat dan? Hoeveel zit er in mijn naam over mij? Kun je me nog volgen?

Zo zou ik ook kunnen zeggen dat mijn vader en moeder mij de naam Carla hebben gegeven, maar dat is dan niet volledig, ik kreeg een tweede naam Lucia en mijn vader gaf ook zijn achternaam door aan mij Blijleve. Als kind was ik niet heel blij met Carla als naam, liever wilde ik Lucia heten, maar toch was Carla al zo vertrouwd dat ik dat niet veranderd heb.
Het verhaal van naamgeving was wel dat Lucia als eerste gekozen werd, uiteindelijk werd daar een andere naam voorgezet vanwege de succesvolle tv-serie, I love Lucy, van Lucille Ball (wie weet nu nog af van Lucy Ball?). En de aanname dat Lucia al snel Lucy zou worden en de link kennelijk absoluut niet gewenst was 😉

De naam Carla bleek ook niet rotsvast, het werd soms Car, of zelfs carretje, wat klinkt als een vervoersmiddel… of plagerig Clara koe of Claartje kip. Vooral die laatste verbasteringen gaven mij de vrijheid om Carla als ‘helder’ te vertalen, en aangezien Lucia in het Italiaans ‘licht’ betekent, betitelde ik mezelf graag als ‘helder licht’ 🙂
Als ik bij de indianen geboren zou zijn dan was dat ongetwijfeld mijn naam geworden.

Zo bekeken heeft mijn naam een heel verhaal en kan ik volmondig zeggen:
ik ben Carla…

Hoe stel jij jezelf voor? Wat is jouw verhaal rondom je naam?

Verkeerd verbonden?

Beetje vreemde titel, waar gaat het over?
Het gaat over verbonden zijn met je eigen gevoel, ik heb af en toe het gevoel verkeerd verbonden te zijn, de gevoelens die ik ervaar kan ik totaal niet koppelen aan wat ik op dat moment meemaak of denk. En vooral dat denken veroorzaakt ook wel gevoelens, zonder dat ik me bewust ben dat mijn gedachten een bepaalde kant op gaan.
Er zijn ook gevoelens die je niet kunt verklaren op het eerste gevoel 🙂 .

Zo reed ik vorige week weg van een afspraak, tijdens de autorit die een uur duurde voelde ik me meer en meer nerveus en gespannen worden, het was een soort angstig gevoel, maar tegelijkertijd voelde het ook heel verdrietig. Er vond een emotionele strijd in mijzelf plaats en ik voelde het duidelijk in mijn lijf. En hoewel degene met wie ik een afspraak had mij wel geraakt had met de te maken keuzes, kon ik de heftige gevoelens niet plaatsen voor mijn eigen ervaringen. Ik bekeek ze ik voelde ze en zei ze gedag! En ja ze verdwenen.
De volgende dag had ik nog even contact met deze mevrouw en ze vertelde me dat ze wel wist wat ze moest besluiten, maar dat dit bijna niet mogelijk leek, alsof ze opgesloten zat tussen twee slechte beslissingen, de ene maakte haar angstig en de andere maakte haar verdrietig. En het kwam mij heel bekend voor!

Natuurlijk vinden ze in mij plaats en voel ik me ook verantwoordelijk voor de onrust, het verdriet of zelfs de boosheid in mijzelf. Toch is het goed om niet al te bezitterig te worden. Ok er is iets geraakt in mij en mijn emotie laait op, maar waarom zou ik het me toe-eigenen? Ik kan het ook als het ware door me heen laten gaan. De emotie komt op ik voel ‘m ik erken ‘m maar daarna laat ik ‘m ook weer gaan, niet van mij!. Klaar! (zucht).
Als je een zeer gevoelig persoon bent dan heb je kans dat je de gevoelens van andere mensen oppikt. In ons overvolle landje is die kans echt vrij groot, voor je het weet voel jij je opeens verdrietig omdat je in de rij staat en degene voor jou net een verlies te verwerken heeft gekregen waar die niet mee om kan gaan.
Deze ‘opgepikte’ gevoelens noem ik ‘verkeerd verbonden’ zijn. En het feit dat we geneigd zijn alles vast te houden, ons eigen te maken is niet erg behulpzaam. Je loopt met je boodschappen naar huis en vraagt je af waar je stemming vandaan komt. En vergis je niet, het haakt niet voor niets in op jou…. er is wel degelijk herkenning in jou… het zou wel al te makkelijk wezen om daar de ander enige schuld voor aan te rekenen. En ook hoef je niet bij jezelf naar schuld te zoeken, het is er, dat gevoel.(punt).

Het is een illusie om te denken dat je een eilandje bent, dat jouw gevoelens alleen van jou zijn en dat die van een ander alleen daar blijven. We zijn verbonden, we maken deel uit van een groot veld en delen werkelijk alles. Zo is het in de geschiedenis zelfs met grote uitvindingen gegaan, dat ze op meerder plekken op de wereld op hetzelfde moment werden bedacht. En als er dan zo’n veld bestaat, is het ook mogelijk dat alles er al is, het hoeft alleen nog maar opgemerkt te worden.

Hoe is dat voor jou om te bedenken dat alles er al is? Hoe voelt dat?

En als we dan even aannemen dat alle onverwerkte emoties in het veld blijven ‘hangen’ dan valt er ook genoeg op te merken. Om te helen kun je dus aan jezelf werken, om het veld te helen kun je dus aan jezelf werken, om een ander te helpen met helen kun je dus aan jezelf werken. Als wij onze ervaringen zelf ter plekke verwerken, bewust worden, dan komen er geen onverwerkte emoties het veld ‘vervuilen’. En aangezien wij het vaak lastig vinden dit bij onszelf te zien, zie je het bij de ander…. op het moment dat je het bij de ander ziet, kun je er van uitgaan dat er bij jou ook nog ‘huiswerk’ te doen valt.
Verwelkom je emoties als goede vrienden en zie je ze bij een ander, zoek je vrienden dan in jezelf, ze zijn verstoppertje aan het spelen!

Voelt het egoïstisch om met jezelf bezig te zijn? Als ik er niet voor mijzelf ben, hoe kan ik er dan voor jou zijn?

 

 

Over ‘aarden’ gesproken..

Over het begrip ‘aarden’ ben ik nog lang niet uitgesproken, het is zo’n belangrijk onderdeel van ‘lekker in je vel’ zitten, dat het altijd actueel blijft. Vooral in onze Westerse maatschappij, waarin we voortdurend in ons hoofd leven.
De gedachten gaan meestal over het verleden en eventueel over de toekomst, maar zelden over het heden.
Indien je aarde element uit balans is, is het zorgen maken en piekeren onvermijdelijk en natuurlijk raak je daardoor nog meer het contact met de grond kwijt! Kom dan maar eens uit die vicieuze cirkel…

Herken je dit: niet kunnen slapen (door het piekeren), je hoofd blijft malen of je wordt wakker en ligt gelijk te denken…, een vol en opgeblazen gevoel in je buik, moeheid na het eten, een opvallende trek in zoet of juist een afkeer van de zoete smaak.
Het zijn de symptomen van een onbalans in je aarde energie, de energie van maag en milt.
Deze energie heeft ook zijn invloed op ons, bij het kunnen aangaan van relaties of wel het kunnen verbinden met anderen. Zorgzaamheid is de positieve tegenhanger van het zorgen maken.

De volgende quote gaat over zorgen maken:
“Leer mij te handelen, wanneer ik iets kan doen en los te laten wanneer er niets is dat ik kan doen. En schenk mij de wijsheid om het verschil te onderkennen.”

Persoonlijk vind ik dat een heel mooi motto, ik bemoei me graag met het wel en wee van mijn gezin, logisch toch? Toch is het goed om ook je gezinsleden de vrijheid te geven het op hun eigen manier ‘uit te vogelen’ , het gaat misschien niet helemaal op mijn manier, maar het verrast me vaak wel weer hoe het ook kan. Heb ik ook weer wat geleerd 😉

Er zijn echt heel veel manieren om te oefenen en je aarde te versterken, met voeding, met lichamelijke oefeningen, met meditatie, dmv massage. Ook wandelen en tuinieren zijn van die echte aardende bezigheden.
Zelf ben ik begonnen met elke ochtend een wandeling tussen de 3,5 en 5,5 km, ik houd van buiten zijn en ben minder van de sportschool. Ben jij dat wel, dan zijn de trainingen waarbij je benen en voeten gebruikt heel geschikt. Ook balans oefeningen en die waarbij je het midden van je lijf (buik en onderrug) traint, versterken je aarde energie.
Elke bezigheid die je bij het moment houdt, denk dan ook aan koken of andere (huishoudelijke) taken die je met focus moet uitoefenen, zijn aardend.

IMG_3813

Nog iets waar ik al een poos mee bezig ben is het schrijven, ik heb mij laten inspireren door het boek van Julia Cameron, The Artist’s Way. Door alles op te schrijven wat me bezighoudt wordt het een stuk rustiger in mijn hoofd. Al schrijvend krijg ik onverwachte inzichten in mezelf en hoe ik met mijn leven omga.

Waar het hart vol van is… het heeft een mooie workshop opgeleverd, die ik samen met Samatha Maes op 17 november a.s. geef in Dordrecht. Het is een combinatie van Do In, van schrijvend onderzoek en Opstellingen. Informatie komt onder aanbod te staan!

Tenslotte wil ik afsluiten met een leuke oefening die ik aangereikt kreeg van mijn vriendin en Shiatsu/Do In-maatje Marja van Die; Je hebt er twee tennisballen voor nodig. Je kunt er bij blijven staan, maar ben je (nog) wat wiebelig ter been, ga er dan bij zitten. Leg het tennisballetje op de grond en zet je voorvoet erop, grijp met je tenen het balletje vast, dan rol je met je voet over de bal, tot je met je tenen op de grond staat en met je hiel op het balletje. Je kunt wat op en neer veren en weer terug rollen. Herhaal dat een paar keer, dan draai je met je voet een aantal keer over het balletje en ook de andere kant op. Vergeet je andere voet niet!
Leg het tweede balletje op de grond en nu ga je met twee voeten tegelijk met je voorvoet op het balletje staan. Indien je rechtop staat kun je nu langzaam met je handen naar je tenen zakken en ze aanraken (of tot zover je komt). Met een inademing kom je rustig weer overeind. Rol een voor een je voeten over het balletje en ga met beide hielen op de ballen staan. Veer een aantal keer op en neer. Nu stap je van de ballen af en je voelt even heel bewust je voetzolen op de grond!

Voel je hoe stevig je op de grond staat?

 

 

De zomer komt eraan…

Het is zo’n dag dat de warmte van de zon mijn gezicht doet oplichten en de zonnestralen mijn ogen helder maken. Ik loop over de kade van een van de vele havens in deze stad en kijk naar de werklui die aan hun boten werken. Een mevrouw loopt mij tegemoet, aan haar tred en kleding te zien vermoed ik dat zij hier ergens werkt. Ik overhoor een grapje dat tegen haar gemaakt wordt: “derde keer trakteren hoor” zegt een man in overal met een pot beits en kwast in de handen. Ik zie dat zij het niet gelijk begrijpt, voor mij is het een bekende uitdrukking en dat begrip straal ik uit. De man vangt mijn blik en samen lachen wij erom, even zijn wij verbonden in het moment. De mevrouw loopt nu lachend door en de man fluit een deuntje terwijl ik de kade verder afloop. Ik voel mij minder verloren in de stad, ik hoor er een beetje meer bij dan gisteren!

Het gevoel van verbinding en gezien te worden heeft voor mij alles te maken met thuis voelen en geaard zijn. In de dagen voor de zomer zijn aanvang heeft is het heel goed weer even terug naar de basis te gaan, je te aarden. Twee voeten stevig op de grond, je handen in de aarde… lekker wandelen of tuinieren, aandacht voor je ‘midden’ door dieper te ademen en van goede maaltijden te genieten.

De zomer is het seizoen dat hoort bij het element vuur, dit element wordt gevoed door het element hout dat er aan vooraf gaat. Is je hout in balans, dan ga je ook goed over naar het element vuur. Ben je niet in balans dan merk je dat onder meer aan geestelijke onrust en opwinding, waardoor je ook niet kunt slapen of na een aantal uur slaap wakker wordt en niet meer verder kunt slapen. Je kunt je niet blij voelen en het lijkt of je niet gepast kunt reageren, het is te fel, te hard (stemgeluid), te emotioneel etc.

Vreugde is dan ook de emotie die bij vuur hoort, evenals de kleur rood, de smaak bitter (witlof, grapefruit, donkere chocolade), hitte, je tong, de spraak en het geluid van lachen. De meridianen van hart en dunne darm energie!
Je kunt je wellicht voorstellen dat zingen en het beoefenen van dankbaarheid krachtige stimulansen zijn voor het vuur element. Heb je wat extra prikkels nodig voor je vuur element? Loop juichend door de kamer, armen de lucht in en slaak enkele overwinningkreten 😉 Maak een lijstje met mensen en zaken waar je blij mee bent, of verzamel een aantal foto’s van die mensen en zaken. Plak het lijstje of de foto’s rond je spiegel of op je koelkast. Geef het elke dag aandacht! Steek je tong uit (zover mogelijk) naar jezelf als je voorbij een spiegel loopt. Kijk een komedie of lees een grappig boek en lach er hartelijk om. Spreek een lunch af met je beste vriend(en)/in(innen) en geniet van de maaltijd met elkaar en van elkaar.

Wordt je bewust van de transformerende energie van het element vuur, neem het mee in je meditatie. Vier het leven, laat je niet meeslepen door het leven!

Heb een hele fijne zomer en als je op reis gaat, geniet en laat het hier even los! Laat de tijd en het moeten even los, je mag er zijn!

O en vergeet niet je lichaam toestemming te geven om te ontspannen. Je lijf herkent het moment misschien niet gelijk als een ontspanningsmoment en zal protesteren. Dan is het belangrijk je lichaam gerust te stellen (zoals je een 2 jarige zou doen) en het te helpen met loslaten. Behandel je zelf liefde vol, vanuit je hart, hartenergie hoort bij het vuur element!

Bovenstaande workshops worden in Dordrecht gegeven van 20:30 tot 21:30 uur. Een fijn begin van de zomer, en misschien je vakantie. Ontspannen door de verschillende technieken toe te passen. Eenvoudig om thuis te herhalen en zo heel ontspannen de zomer door te komen.

Heb je hier interesse in stuur dan een bericht of laat een berichtje onderaan achter. Je krijgt van mij dan alle informatie.

 

 

 

 

Onrust in het voorjaar…het hout-element en wat te doen!

Tijdens de Do-In les van afgelopen week blijkt dat ik niet de enige ben die zich wat opgejaagd en onrustig voel. De een noemt het frustratie de ander opstandigheid en ook onrustig zijn en niet kunnen stoppen of niet kunnen slapen worden genoemd. Het zijn uitingen van de energie die nauw verbonden is met de lente en daarmee ook met het hout-element. Zo kijk ik er sinds mijn opleiding Shiatsu tegenaan. De 5-elementen leer heeft mij echt handvatten gegeven om met emoties en klachten te leren omgaan. Voor mezelf weet ik nu dat ik in een situatie zit waar de onbalans op de loer ligt, grote veranderingen als een verhuizing brengen logischer wijze onbalans met zich meer. Andere situaties zijn sluipender; laat jij regelmatig je grenzen overschrijden dan stapelt zich de onbalans langzaam op en opeens barst het buskruitvaatje en weet je niet meer waar het begonnen is.

Als een glas champagne waarin de bubbels met kracht naar boven bruisen, zo kan ik me voelen, bruisend van energie! Heel lekker kan dat voelen, en als het te veel bruis wordt kan het me ook enorm uitputten. De ideetjes en plannen buitelen over elkaar heen en in de hoeveelheid ervan kan ik geen keuze maken. Uiteindelijk lukt het me niet om welk idee dan ook uit te voeren en gefrustreerd plof ik op de bank. Boos op… omdat het niet lukt. Wakker liggend omdat het maar in mijn lijf blijft bewegen. Een duidelijk geval van niet in balans zijn en dan vooral van het hout-element. Een blokkade in de lever energie kan zelfs leiden tot een zeer prikkelbaar en ongeduldig mens, die zich aan alles gaat ergeren en uiteindelijk kwalen als agressief gedrag, hoge bloeddruk en zelfs ook depressie ontwikkelen.
Is de energie weer in balans dan heb je juist doorzettingsvermogen, kunt makkelijk beslissingen nemen, je kunt goed grenzen stellen en vreugde voelen. Reden genoeg om voor mezelf een gezonde lever-energie te wensen en gelukkig kan ik zelf een aantal maatregelen nemen om me lekkerder in mijn vel te gaan voelen.

Voldoende water drinken is elke dag belangrijk, in het voorjaar is het een goed idee om een kan water te verrijken met wat citroensap, de zure smaak helpt een eventuele lever-energie die gestagneerd is weer lekker te stromen. Het gevolg kan zelfs zijn, dat je makkelijker ontspant zowel je spieren als je maag! Voedingsmiddelen die ook de zure smaak vertegenwoordigen zijn bijvoorbeeld: appel, tomaat, spinazie, druiven, peterselie, zoete aardappel, prei en frambozen.
Voeding is erg belangrijk voor een evenwichtige energie in je lijf, met de juiste voeding kun je veel klachten voorkomen en oplossen. Wil je hiermee aan de slag, dan kan het zeker geen kwaad daarin deskundig advies te zoeken.
Een eerste aanzet zou het boekje “gezond en lekker eten met de vijf elementen” van Dr Maria Fahrnow  kunnen zijn. Je kunt het ook in de bibliotheek vinden!

Beweging is uiteraard ook goed voor je lichaam, conditie en energie. Voel je veel onrust dan is extra bewegen een must. Daag jezelf daarin dan ook wat meer uit, ben je gewend een wandeling te maken, verleng die dan met een half uur of ga een keer hardlopen ipv wandelen. Span je wat meer in en stop je onrust erin! Lichamelijke oefeningen kunnen ook verlichting geven, vooral oefeningen die ik ‘wring-bewegingen’noem helpen de energie beter te laten stromen. Bewegingen die het uitwringen van een doek uitbeelden zijn allemaal prima! Ook het losdraaien van al je gewrichten laten de doorstroming toenemen. Zelf vind ik het heerlijk om gelijk op het randje van mijn bed mijn enkels en polsen los te draaien en je kunt dat natuurlijk uitbreiden naar knieën, heupen, taille, schouders, ellebogen en nek.

En ook kun je bij jezelf een onderzoek starten waar het misgaat bij jou? Hoe komt het dat je onrustig bent of je zo geprikkeld voelt? Stel jezelf de vraag eens, waarom voel ik me zo? En schrijf alles op wat er in je opkomt. Neem je voor om drie pagina’s vol te schrijven in 10 minuten, niet te veel nadenken, alleen alles opschrijven wat er in je opkomt.
Je kunt er ook eens over praten met iemand waar je vertrouwen in hebt en je zult zien dat je niet de enige bent en kunt profiteren van de ervaring van die ander. Zo help je elkaar weer een stapje in de richting van balans.

Als laatste tip wil ik je nog meegeven dat ook een voorjaars-schoonmaak kan helpen je energie weer in balans te krijgen. Je huis schoonmaken, je spulletjes eens beetpakken en anders neerzetten. Je tuin onder handen nemen en met je handen in de aarde wroeten. Het helpt ons om weer lekker in ons vel te komen zitten!

Heb jij nog een goed tip voor mij en andere lezers om lekker in je vel te komen?